Ваш результат
...

...

Завдання №1 з 61

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

У переносному значенні вжито в тексті виділене слово


А.
пахне луг
Б.
лелеки прилетіли
В.
сумують сутінки
Г.
дихаєш і оновлюєшся
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №2 з 61

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

Фразеологізмом є вжитий у тексті вислів


А.
напнувся благеньким напиналом
Б.
полетіли на лісові озера
В.
сумують вечірні сутінки
Г.
вдруге на світ народжуєшся
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №3 з 61

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

Окремо в цьому тексті пишуться слова


А.
на/зустріч
Б.
де/далі
В.
за/малі
Г.
в/друге
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №4 з 61

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

Прийменник виділено у словосполученні з тексту


А.
коло лісу
Б.
що прилетіли
В.
ніде не видно
Г.
наче оновлюєшся
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №5 з 61

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

Вставне слово вжито в реченні


А.
другому
Б.
четвертому
В.
п'ятому
Г.
шостому
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №6 з 61

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

Однорідні означення є в реченні


А.
другому
Б.
четвертому
В.
шостому
Г.
сьомому
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №7 з 61

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


А.
другому
Б.
третьому
В.
шостому
Г.
сьомому
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №8 з 61

Велику літеру вжито правильно в усіх словосполученнях рядка


А.
поет Василь Стус, князь Данило галицький
Б.
Петро Гулак-Артемовський, Президент України
В.
шекспірівський сонет, Франкове «зів'яле листя»
Г.
«Слово про Похід Ігорів», спорткомплекс «Олімпійський»
Д.
Луганський національний університет, Бахчисарайський Район
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №9 з 61

М'який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка


А.
мал..овничий, з..омка, опрац..ований
Б.
давн..окиївський, чотир..ох, ра..он
В.
кра..овий, пен..ок, прац..овитість
Г.
с..орбати, сер..озний, багат..ом
Д.
с..огодні, пізн..ого, кол..оровий
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №10 з 61

Граматичну помилку допущено в рядку


А.
моє день народження
Б.
більш досконалий
В.
почнімо працювати
Г.
п’ятьмастами волонтерами
Д.
соковитих абрикосів
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №11 з 61

Префікс при- треба писати в усіх словах рядка


А.
пр..глушити, пр..м'ятий, пр..мудрість
Б.
пр..вчити, пр..булий, пр..морозок
В.
Пр..карпаття, пр..звисько, пр..їжджати
Г.
Пр..дністров'я, пр..гарний, пр..боркати
Д.
пр..милий, пр..чіп, пр..соромлений
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №12 з 61

Неправильно утворено ім'я по батькові


А.
Степанівна
Б.
Геннадієвич
В.
Орестівна
Г.
Ігорович
Д.
Олександрівна
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №13 з 61

Закінчення має іменник у рядку


А.
станції харківського метр..
Б.
майстри поетичного кін..
В.
картини Марії Приймаченк..
Г.
звернутися до туристичного бюр..
Д.
ґудзики до нового пальт..
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №14 з 61

Граматично правильне продовження речення «Занотовуючи результати експерименту, …»


А.
деякі з них виявилися несподіваними.
Б.
у мене виникли сумніви.
В.
консультуйтеся з науковим керівником.
Г.
важливими є всі числові показники.
Д.
нарешті окреслюється подальший план роботи.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №15 з 61

Неправильно побудовано словосполучення


А.
десять (хвилин) на шосту
Б.
чверть на шосту
В.
без п’ятнадцяти шість
Г.
пів на шосту
Д.
за десять (хвилин) шоста
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №16 з 61

У реченні «Шануйте здобуте трудом поколін(1)ь, помножте його у пошан(2)і, в тім — корінь жит(3)я, крила стремлін(4)ь, діти мої кохан(5)і!» подвоєння літер відбувається на місці цифри


А.
1
Б.
2
В.
3
Г.
4
Д.
5
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №17 з 61

Правильно вжито дієслівну форму в реченні


А.
Ходімте швидше на вершину цієї гори!
Б.
Ідемте до найближчої тролейбусної зупинки!
В.
Багато хто поміте недоліки цього видання.
Г.
Обов’язково дасиш мені свою електронну адресу.
Д.
Почнімо перегляд газети із заголовків.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №18 з 61

Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)


А.
Я в пісні молодість знайду і довго-довго буду з нею.
Б.
Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.
В.
Дітям здавалося що вже вечір і що вже невдовзі прийде мама.
Г.
Крізь темну ніч шумів весняний дощ і в унісон із ним шуміли сосни.
Д.
Коли він торкався смичком до струн скрипки все на світі зникало і залишалася тільки музика.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №19 з 61

Літера у ставиться в реченні «(1)плив на підлеглих здійснюється (2) атмосфері міжособистісних (3)заємодій (4) групі і є важливим (5) аспекті управлінської результативності» на місці цифри


А.
1
Б.
2
В.
3
Г.
4
Д.
5
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №20 з 61

Граматичну помилку допущено в реченні


А.
Оксана довго міркувала, що подарувати сестрі на день народження.
Б.
Учень, який ретельно підготував доповідь, успішно відповів на всі запитання.
В.
Можна сподіватися на те, що концерт Патрісії Каас в Україні ще відбудеться.
Г.
Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд.
Д.
У виступі головним було те, що демократичні цінності слід відстоювати.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №21 з 61

Разом пишуться всі прислівники в рядку


А.
на/пам’ять, на/жаль, до/купи
Б.
на/весну, до/віку, с/підлоба
В.
мимо/волі, на/завжди, в/основному
Г.
що/найвище, до/вподоби, без/вісти
Д.
о/півночі, на/двоє, на/перекір
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №22 з 61

Поширеним є речення


А.
Двоє музик продовжували грати.
Б.
Комплімент повинен бути щирим.
В.
А Максим вийшов сухим із води.
Г.
Григорію закортіло скупатися.
Д.
Холод стає помітнішим і помітнішим.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №23 з 61

Виділена буква позначає той самий звук в усіх словах рядка


А.
увінчати, німий, кінь, петунія
Б.
важко, життя, обмеженість, сторож
В.
розписаний, слово, успіх, кількість
Г.
помітніший, торкнути, гуркіт, шістнадцять
Д.
розкіш, подушці, штучний, поширити
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №24 з 61

З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного.


Головне речення
1.
Ця подія сталася саме тоді, …
2.
… однак студенти склали іспит.
3.
Це не та зупинка, …
4.
Журналістка повідомила, …
Вид підрядного речення
А.
означальне
Б.
з’ясувальне
В.
обставинне часу
Г.
обставинне місця
Д.
обставинне допустове
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №25 з 61

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире
1.
перед узагальнювальним словом
2.
між підметом і присудком
3.
при відокремленій прикладці
4.
між частинами безсполучникового речення
Приклад
А.
А мова — то пісня душі, покладена на слова.
Б.
І сльози, і прокльони — все мине.
В.
І ось прийшла неділя — день легкий.
Г.
Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.
Д.
Я усміхнусь — і все навкруг сміється.
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №26 з 61

З’ясуйте вид поданих односкладних речень.


Вид речення
1.
означено-особове
2.
неозначено-особове
3.
узагальнено-особове
4.
безособове
Приклад
А.
Вір своїм очам, а не чужим речам.
Б.
Візьми свій келих сонця у життя!
В.
Я прожив, моя мила, ці літа у найвищому щасті.
Г.
Вино мудрості п’ють із келиха розчарувань.
Д.
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №27 з 61

Доберіть антоніми до поданих слів.


Слово
1.
лебедіти
2.
компенсувати
3.
знаходити
4.
деградувати
Антонім
А.
сахатися
Б.
губити
В.
грубіянити
Г.
шкодити
Д.
відроджуватися
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №28 з 61

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Ще (1)недавно дихало в мої думки (2)студеним пахом (3)зів’ялого листя, (4)а вже сьогодні лагідне шовковисте повітря весни купає мої очі.


1.
недавно
2.
студеним
3.
зів’ялого
4.
а
А.
прикметник
Б.
займенник
В.
дієприкметник (форма дієслова)
Г.
прислівник
Д.
сполучник
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №29 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

За стильовими ознаками текст є


А.
художнім
Б.
розмовним
В.
науково-популярним
Г.
публіцистичним
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №30 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

За типом мовлення текст є


А.
описом
Б.
розповіддю
В.
роздумом
Г.
поєднанням кількох типів
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №31 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

Речення «Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!» виконує роль


А.
елементу розвитку дії
Б.
кульмінації
В.
розв'язки
Г.
епілогу
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №32 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

У тексті Галілея названо Колумбом неба, бо він


А.
створив телескоп
Б.
довів, що Сонце обертається навколо своєї осі
В.
був видатним астрономом свого часу
Г.
першим спрямував телескоп у небо
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №33 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

На думку автора тексту, Галілей увійшов в історію як приклад людини, яка


А.
через страх перед небезпекою поступається принципами
Б.
домоглася ще з дитинства обраної мети
В.
присвятила своє життя боротьбі за справедливість
Г.
попри все впевнена у власній правоті
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №34 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

Підхід Галілея до вибору життєвого шляху відображає прислів’я


А.
«Де родився, там і згодився».
Б.
«Яблуко від яблуні недалеко падає».
В.
«У кожного своя доля».
Г.
«Біда навчить коржі з маком їсти».
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №35 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

У реченні «У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру математики в Пізанському університеті» вислів «медик-недоучка» вжито з метою


А.
глузування з рівня освіти молодого Галілея
Б.
захоплення швидким опануванням юнака науками
В.
нейтральної характеристики біографічного факту
Г.
обурення діями керівництва Пізанського університету
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №36 з 61

Читання й аналіз тексту

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

Галілео Галілей

(1–4) Галілей народився в італійському місті Пізі 1564 року. Батько майбутнього астроно-
ма, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав матема-
тику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей заробляв уроками музики, але в країні,
де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.

(5–7) Галілео був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(8–9) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.

(10–11) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(12–16) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(17–18) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(19–20) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(21–28) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього осе-
лилася його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка обі-
цяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо геометрія з її послідовністю аксі-
ом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років
він розробляє закони коливання маятника, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених
Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25
років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює ка-
федру математики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(29–31) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Арістотеля про будову Землі.

(32–39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад-дальновидець» — телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(40–45) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(46–47) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).

Поштовхом до захоплення Галілея астрономією можна вважати


А.
зацікавлення математикою
Б.
появу телескопа
В.
поради батька
Г.
навчання в університеті
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №37 з 61

Рядки

– Чумаче, чумаче, чого зажурився?
Чи воли пристали, чи з дороги збився?
– Воли не пристали, ні з дороги збився.
Того зажурився — без долі вродився

узяті з


А.
історичної пісні
Б.
календарно-обрядової пісні
В.
соціально-побутової пісні
Г.
балади
Д.
думи
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №38 з 61

Сон персонажа є елементом композиції твору


А.
«Маруся»
Б.
«Наталка Полтавка»
В.
«Бджола та Шершень»
Г.
«Слово про похід Ігорів»
Д.
«Інститутка» Марка Вовчка
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №39 з 61

Думка Епікура «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке — непотрібним» актуалізована у творі


А.
«Кайдашева сім’я»
Б.
«Наталка Полтавка»
В.
«Хазяїн»
Г.
«Маруся»
Д.
«Бджола та Шершень»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №40 з 61

Персонаж, який, «понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею: зачав, бач, заводити бенкети з повитчиками, з канцеляристами, з купцями і цехмістрами — пив, гуляв і шахровав гроші; покинув свій промисл і мало-помалу розточив своє добро, розпився...»


А.
Епамінондас Ляуфлер («Людина»)
Б.
Терпило («Наталка Полтавка»)
В.
Пузир («Хазяїн»)
Г.
Омелько Кайдаш («Кайдашева сім’я»)
Д.
Чіпка («Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №41 з 61

У романтичному стилі написано твір Тараса Шевченка


А.
«Мені однаково»
Б.
«Гайдамаки»
В.
«Ісаія. Глава 35»
Г.
«І мертвим, і живим...»
Д.
«Кавказ»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №42 з 61

Віршовий розмір уривка

Еней був парубок моторний
І хлопець хоть куди козак,
Удавсь на всеє зле проворний,
Завзятіший од всіх бурлак…


А.
дактиль
Б.
амфібрахій
В.
анапест
Г.
ямб
Д.
хорей
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №43 з 61

Персонаж, який прагнув «між молоддю насаждать ідеали кращого життя», наголошував, що: «Будущина в руках нового покоління, і чим більше вийде з школи людей з чесним і правдивим поглядом на свої обов’язки перед спільною громадою, тим скоріше виросте серед людей найбільша сума справедливості!..»


А.
Петро («Наталка Полтавка»)
Б.
Полковий лікар («Інститутка»)
В.
Галя («Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
Г.
Стефан Лієвич («Людина»)
Д.
Калинович («Хазяїн»)
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №44 з 61

До одного жанру з «Чорною радою» належить твір


А.
«Наталка Полтавка»
Б.
«Лісова пісня»
В.
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Г.
«Камінний хрест»
Д.
«Хазяїн»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №45 з 61

Елементи експресіонізму наявні у творі


А.
«Камінний хрест»
Б.
«Інститутка»
В.
«Маруся»
Г.
«Людина»
Д.
«Intermezzo»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №46 з 61

Першим історичним романом в українській літературі є


А.
«Камінний хрест»
Б.
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
В.
«Людина»
Г.
«Тіні забутих предків»
Д.
«Чорна рада»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №47 з 61

Вислів «Любая, милая — чи засмучена ти ходиш, чи налита щастям вкрай» є в поезії


А.
«Лебеді материнства»
Б.
«Так ніхто не кохав»
В.
«Пісня про рушник»
Г.
«Два кольори»
Д.
«Арфами, арфами»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №48 з 61

Олесь Гончар назвав «витязем молодої української поезії»


А.
Ліну Костенко
Б.
Василя Стуса
В.
Василя Симоненка
Г.
Івана Драча
Д.
Дмитра Павличка
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №49 з 61

З-поміж перелічених письменників до шістдесятників належав


А.
Олександр Довженко
Б.
Григір Тютюнник
В.
Василь Барка
Г.
Євген Маланюк
Д.
Юрій Яновський
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №50 з 61

У кіноповісті «Україна в огні» вислів «Так не підкорятися і так умирати, як умирають українці, можуть лише люди високої марки» належить


А.
Василеві Кравчині
Б.
Купріянові Хуторному
В.
Лаврінові Запорожцю
Г.
Антоніо Пальмі
Д.
Ернсту фон Краузу
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №51 з 61

У степу під Компаніївкою розгортаються події твору


А.
«Марія» Уласа Самчука
Б.
«Я (Романтика)» Миколи Хвильового
В.
«Вершники» Юрія Яновського
Г.
«Три зозулі з поклоном» Григорія Тютюнника
Д.
«Україна в огні» Олександра Довженка
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №52 з 61

Остап Вишня є автором твору


А.
«Мисливські усмішки»
Б.
«Мина Мазайло»
В.
«Марія»
Г.
«Три зозулі з поклоном»
Д.
«Зачарована Десна»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №53 з 61

Заклик «І жити спішити треба, Кохати спішити треба — Гляди ж не проспи!» належить


А.
Павлові Тичині
Б.
Володимирові Сосюрі
В.
Василеві Симоненку
Г.
Дмитрові Павличку
Д.
Ліні Костенко
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №54 з 61

Під впливом пісні сліпого бандуриста написано твір


А.
«Маруся Чурай»
Б.
«Подвійне коло»
В.
«Три зозулі з поклоном»
Г.
«Україна в огні»
Д.
«Жовтий князь»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №55 з 61

Метафору «поїзд–дракон», яка символізує сталінський терор, розгорнуто в творі


А.
«Три зозулі з поклоном»
Б.
«Україна в огні»
В.
«Марія»
Г.
«Тигролови»
Д.
«Мина Мазайло»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №56 з 61

Віршовий розмір уривка

Безгоміння, безлюддя довкола,
тільки сонце і простір, і сніг.
І котилося куль-покотьолом
моє серце в ведмежий барліг


А.
хорей
Б.
ямб
В.
дактиль
Г.
амфібрахій
Д.
анапест
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №57 з 61

Установіть відповідність між літературним персонажем та його характеристикою:


1.
Василь («Маруся»)
2.
Максим Гудзь («Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
3.
Лаврін («Кайдашева сім’я»)
4.
Полковий лікар («Інститутка»)
А.
Моторний, сміливий, він скрізь давав усьому привід; оступався за товаришів, коли ті де на гулянках заводили спірку; говіркий, він завжди вибріхувався перед начальством, як де попадалось товариство.
Б.
Брови йому чорні, і уста рум’яні, і станом високий, — така вже краса, що й не сказати! Тільки гордий дуже — на жодну не погляне, не заговорить, хоч там як до його не заходь...
В.
Гарний, русявий, чисто підголений; чуб чепурний, уси козацькі, очі веселенькі, як зірочки; на виду рум’яний, моторний, звичайний; жупан на ньому синій і китаєва юпка, поясом з аглицької каламайки підперезаний, у тяжинових штанях, чоботи добрі, шкапові, з підковами.
Г.
...Був широкий в плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті.
Д.
...Молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світили привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи — все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір.
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №58 з 61

Установіть відповідність між письменником і персонажем його твору.


1.
Іван Котляревський
2.
Панас Мирний
3.
Михайло Коцюбинський
4.
Леся Українка
А.
Палагна
Б.
Мавка
В.
Дідона
Г.
Пузир
Д.
Чіпка
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №59 з 61

Установіть відповідність між автором та назвою твору.


1.
Іван Багряний
2.
Остап Вишня
3.
Микола Хвильовий
4.
Василь Барка
А.
«Жовтий князь»
Б.
«Я (Романтика)»
В.
«Чорна рада»
Г.
«Тигролови»
Д.
«Мисливські усмішки»
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №60 з 61

Установіть відповідність між автором та уривком із його вірша.


1.
Павло Тичина
2.
Андрій Малишко
3.
Василь Симоненко
4.
Іван Драч
А.
Можна вибрать друга і по духу брата
Та не можна рідну матір вибирати.
Б.
Красиве засмагле сонце
В золотих переливах кучерів,
У червоній сорочці навипуск,
Що їхало на велосипеді,
Обминаючи хмари на небі…
В.
Мене водило в безвісті життя
Та я вертався на свої пороги,
Переплелись, як мамине шиття
Мої сумні і радісні дороги.
Г.
Ви знаєте, як сплять старі гаї?
Вони все бачать крізь тумани.
"Ось місяць, зорі, солов'ї"
"Я твій" – десь чують дідугани,
А солов'ї!..
Та ви вже знаєте, як сплять гаї!
Д.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №61 з 61

Частина 3

Власне висловлення

Підтримайте або спростуйте думку:

Характер людини творить її долю.

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші міркування. Проілюструйте Ваші думки прикладами з художньої літератури (зазначте назву твору, укажіть проблему, порушену письменником, художній образ, за допомогою якого проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.



Завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю

Вибрати іншу сесію