Ваш результат
...

...

Завдання №1 з 58

Частина 1

Українська мова

М’який знак треба писати на місці пропуску в обох словах рядка


А.
Оксан..чин медал..йон
Б.
бад..орий барабан..щик
В.
хар..ківський бул..вар
Г.
трипіл..ська кул..тура
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №2 з 58

Лексичну помилку допущено в рядку


А.
обсяг продажу
Б.
об’єм басейну
В.
змістова доповідь
Г.
програмовий матеріал
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №3 з 58

НЕМАЄ закінчення в обох словах рядка


А.
далечінь, пюре
Б.
навіки, знаючи
В.
хачапурі, честь
Г.
терези, відчувати
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №4 з 58

Граматично НЕПРАВИЛЬНЕ продовження речення «Добираючи збалансовану дієту,..» наведено в рядку


А.
ураховуйте користь її не лише для вашого тіла, а й для розуму.
Б.
переконайтеся, що отримаєте достатню кількість необхідних білків.
В.
правильне харчування буде корисним для вашого здоров’я загалом.
Г.
до свого раціону додайте овочі й фрукти, багаті на клітковину.
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №5 з 58

Складним є речення


А.
Від усього на цьому світі є ліки, немає їх лише від людської глупоти.
Б.
Суворість учителя, як кажуть, корисніша за поблажливість батьків.
В.
У житті кожен може робити добрі справи, не чекаючи на похвалу.
Г.
Навіть поважні люди, освічені й досвідчені, не завжди перші мудреці.
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №6 з 58

На другий склад падає наголос у слові


А.
листопад
Б.
поняття
В.
вантажівка
Г.
горошина
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №7 з 58

Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.

 (1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!

Прикладка є в реченні


А.
другому
Б.
третьому
В.
четвертому
Г.
п’ятому
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №8 з 58

Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.

 (1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


А.
першому
Б.
другому
В.
третьому
Г.
четвертому
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №9 з 58

Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.

(1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!

Окремо в тексті треба писати


А.
в/гору
Б.
не/далеко
В.
у/далині
Г.
на/багато
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №10 з 58

Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.

 (1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!

У п’ятому реченні пропущено слово


А.
розташувався
Б.
спускався
В.
розіслався
Г.
вився
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №11 з 58

Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка


А.
сьомий, шість, сюди
Б.
здогад, зяблик, низка
В.
літак, квітчати, нитка
Г.
межа, ложці, дужка
Д.
лук, анекдот, ковдра
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №12 з 58

Літеру и на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка


А.
тр..вога, абр..кос, м..тушливий
Б.
мер..діан, теор..тичний, др..жати
В.
см..ренний, хр..стиянин, м..телик
Г.
х..мерний, завм..рала, д..ригент
Д.
д..станція, вист..лати, дз..ркальний
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №13 з 58

Разом треба писати всі слова в рядку


А.
анти/корупцiйний, ячмінно/житній, вело/пробiг
Б.
фото/ательє, міжнародно/правовий, глухо/нiмий
В.
залiзо/бетонний, фітнес/клуб, вічно/зелений
Г.
жовто/гарячий, пiвнiчно/схiдний, євро/банк
Д.
чудо/творний, волого/стійкий, кiно/фестиваль
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №14 з 58

Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка


А.
доброчес..ний, якіс..ний, балас..ний
Б.
безвиїз..ний, захис..ник, тиж..невий
В.
ненавмис..ний, аген..ство, запіз..но
Г.
радіс..ний, студен..ство, пристрас..ний
Д.
блис..нути, перехрес..ний, абонен..ський
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №15 з 58

Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова.

Щоб … впоратися з контрольними завданнями, не полінуйтеся ... підручник і повторити матеріал, зосередившись на … з правил.

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків


А.
удачно, розгорнути, винятках
Б.
успішно, відкрити, виключеннях
В.
успішно, розгорнути, виключеннях
Г.
удачно, відкрити, виключеннях
Д.
успішно, розгорнути, винятках
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №16 з 58

Правильно побудовано словосполучення на позначення часу в рядку


А.
сім годин п’ять хвилин
Б.
без десяти дванадцята
В.
п’ять хвилин десятої
Г.
дванадцять тридцять
Д.
чверть на одинадцяту
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №17 з 58

Граматичну помилку щодо вживання однорідних членів допущено в реченні


А.
На території парку не можна розпалювати багаття й викидати сміття.
Б.
У музеї просимо залишити зайві речі в гардеробі й одягнути чохли на взуття.
В.
У громадському транспорті не притуляйтеся до дверей і тримайтеся за поручні.
Г.
На стоянці дозволено паркувати автівки й залишати скутери й велосипеди.
Д.
У супермаркеті суворо заборонено саджати й катати дітей у візках для покупок.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №18 з 58

Прочитайте діалог.

— Назаре, обов’язково забери сестру з дитсадка, – попросила мати.

— На жаль, не зможу: я пропустив багато репетицій, – відповів син.

Точно передає зміст діалогу речення


А.
Назар знову відмовився забирати сестру з дитсадка, хоча мати вчергове просила про це.
Б.
Назар поскаржився, мовляв, пропустив багато репетицій, через те що мама постійно доручала йому забирати сестру з дитсадка.
В.
Матері дуже не сподобалося те, що Назар відмовився забрати сестру з дитсадка.
Г.
Мати настійливо просила Назара забрати сестру з дитсадка, але він відмовився, бо пропустив багато репетицій.
Д.
Мама не вважає репетиції Назара важливою справою, тому просить його все-таки забрати сестру з дитсадка.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №19 з 58

Літеру у треба писати на місці всіх пропусків у рядку


А.
написати ... твітері, підніматися … гори, постукав … вікно
Б.
зайти ... фейсбук, написала … творі, переміг … змаганнях
В.
обговорити ... вайбері, поглянути ..гору, проживає … Фастові
Г.
разом з ..чителем, списалися ... телеграмі, відпочивала … Сваляві
Д.
дякував ..сім, фестиваль … Полтаві, зареєструвався ... інстаграмі
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №20 з 58

Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова.

Згідно із заповітом Альфреда Нобеля було створено фонд для преміювання тих, хто зробив … внесок у науку, і за 118 … існування премії її отримало близько … осіб.

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків


А.
найбільший, років, дев’ятиста
Б.
більш великий, роки, дев’ятисот
В.
самий більший, років, дев’ятиста
Г.
найбільший, років, дев’ятисот
Д.
більший, роки, дев’ятисот
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №21 з 58

Форму наказового способу дієслова вжито в реченні


А.
Пропонуємо простий рецепт картоплі по-селянськи: потрібні продукти завжди є в кожній оселі.
Б.
Спробуйте приготувати цю апетитну страву вдома й насолоджуйтеся її смаком разом з рідними!
В.
Картоплю треба почистити, промити й добре просушити, потім нарізати на поздовжні шматки.
Г.
Додаємо олію, сіль, перець, збір сушених італійських трав, усе добре перемішуємо, викладаємо на застелений папером лист.
Д.
Випікати потрібно в духовій шафі хвилин 30–40 за температури 180–200 оС до золотистого кольору.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №22 з 58

Граматичну помилку допущено в реченні


А.
Чарівна Ай-Петрі нагадує зуби велетенського дракона.
Б.
Витягнута з півночі на південь, Чилі схожа на смугу.
В.
Огайо ввійшов до складу США в березні 1803 року.
Г.
Міссісіпі з’єднана каналами з багатьма озерами.
Д.
Цієї весни затишний Тбілісі радо зустрічав туристів.
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №23 з 58

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуїтивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому іншому.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку


А.
коми 1, 6 – перед підрядними частинами складного речення
Б.
коми 2, 3 – при однорідних членах речення
В.
двокрапка 4 – при узагальнювальному слові
Г.
кома 5 – при вставному слові
Д.
кома 7 – при відокремленому означенні
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №24 з 58

Увідповідніть фразеологізм із його синонімом.


Фразеологізм
1.
як на голках
2.
як гора з плечей
3.
як лисому гребінь
4.
як у воду опущений
Синонім
А.
як з гуски вода
Б.
як чорна хмара
В.
як торішні бублики
Г.
як камінь з душі
Д.
як на вугіллі
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №25 з 58

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення
1.
складносурядне
2.
складнопідрядне
3.
безсполучникове
4.
з різними видами зв’язку
Приклад речення
А.
Поняття «дрес-код» прийшло до нас із Великої Британії, що відома своїм консерватизмом і суворими правилами публічної поведінки.
Б.
Дрес-код – це рекомендації й правила хорошого тону, утілені в певному стилі одягу й аксесуарів.
В.
Зараз дрес-код на роботі або на вечірці вже мало кого дивує: він є радше підтвердженням дотримання корпоративної етики чи лояльності одного стосовно інших.
Г.
Ба більше, одяг ділової людини нині став символом успіху й достатку, дрес-код започаткував у моді новий напрям, що охопив практично всі верстви населення розвинених країн.
Д.
Правильно вибирати одяг – це своєрідне мистецтво, і тому основи дрес-коду часто вивчають у багатьох закладах освіти та великих корпораціях.
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №26 з 58

Доберіть приклад до кожного типу односкладного речення.


Тип односкладного речення
1.
означено-особове
2.
неозначено-особове
3.
безособове
4.
називне
Приклад речення
А.
Крилата творчості хвилина…
Б.
Віддай людині крихітку себе.
В.
І без ілюзій жить порадили мені…
Г.
Над долею моєю – тихе сяйво…
Д.
Митцю не треба нагород.
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №27 з 58

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире
1.
тире при відокремленій прикладці
2.
тире між підметом і присудком
3.
тире в безсполучниковому реченні
4.
тире в реченні з однорідними членами
Приклад речення
А.
Хто може похвалитися тим, що знає життя й творчість Василя Яковича Єрошенка – видатного письменника, філософа, музиканта, педагога, есперантиста, поліглота?
Б.
У Японії та Китаї він був відомим, навіть популярним письменником – у Європі ж мало хто чув про цього талановитого митця.
В.
Найскладніші для європейців мови: японську, китайську – письменник знав досконало.
Г.
Українець Василь Єрошенко – класик японської літератури, який увійшов у її історію під прізвищем Еросіенко.
Д.
Василь Якович залишив по собі яскравий слід – і кому, як не нам, увіковічити пам’ять про японського класика-українця виданням його творів рідною мовою?
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №28 з 58

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Надвечірнє сонце, (1)вихопившись із хмари, кинуло коротку тінь під пнями, (2)навколо (3)яких літо (4)щороку кораловим намистом розсипає запашну суницю.


А.
займенник
Б.
форма дієслова (дієприслівник)
В.
прислівник
Г.
прийменник
Д.
сполучник
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №29 з 58

Читання й аналіз тексту

Проаналізуйте текст (цифри в дужках позначають номери абзаців)
і виконайте завдання до нього

Текст А

Відходи

(1) Використання сміття як вторинної сировини в розвинених країнах уже давно стало нормою. Там практично всі відходи є цінним ресурсом, а кількість непотребу на звалищах і переробних заводах мінімальна. Наприклад, багато європейських організацій веде документацію на аркушах, виготовлених з макулатури. Якість їх дещо гірша та й вартість поки що вища, ніж звичайних, однак так можна зберегти чимало деревини. Якщо ж з’явиться тенденція до зростання попиту на цю продукцію, то такий папір стане дешевшим.

(2) Як свідчить практика європейських країн, єдиний раціональний шлях подолання проблем, пов’язаних з накопиченням відходів, – розподіл і подальше використання їх. Обов’язковою умовою ефективної переробки сміття є його сортування, що підвищує продуктивність застосування вторинної сировини: за роздільного збирання непотребу із загальної кількості його можна вилучити до 70–80 % корисних ресурсів, а без нього – лише близько 15 %.

(3) Найбільш ефективним є сортування сміття за місцем утворення його, тобто для побутових відходів це розподіл їх власне населенням. На жаль, поки що більшість громадян в Україні до цього не готова, адже вдома потрібно мати кілька ємностей для різних категорій потенційної вторинної сировини, а обивателям простіше все викидати в одне відро чи бак, аніж скласти окремо скляні пляшки чи макулатуру.

(4) Та й влада не поспішає вирішувати цю проблему. Чиновники пояснюють свою незацікавленість низькою екологічною свідомістю людей і небажанням останніх сортувати сміття: мовляв, розподіл відходів не дасть результатів, оскільки більшість жителів усе одно не робитиме цього. Прикриваючись такою відмовкою, можновладці не вживають заходів щодо усвідомлення громадянами складної ситуації з довкіллям. Хоча загальнонаціональна інформаційна кампанія, а також різноманітні способи заохочення населення й організацій, що сортують непотріб, без сумніву, мали б позитивні наслідки.

(5) Цілком зрозуміло, що для того, хто бере на себе ініціативу запровадження роздільного збирання відходів, крім екологічного складника, важливою, а часто й першочерговою є економічна вигода. Головною ж перешкодою є досить низькі закупівельні ціни на вторинну сировину. Тому й на цьому етапі необхідна допомога держави.

За матеріалами інтернет-джерел

Текст Б

(6) Справді успішними щодо переробки відходів можна вважати шведів. Усе почалося ще в 1970-ті роки. Тоді країна із суворим кліматом цілком залежала від імпорту природного газу, тому було вирішено змінити енергетичну ситуацію. Учені й політики з’ясували, що кожен мешканець «виробляє» близько півтора кілограма сміття за день, а чотири тонни побутового непотребу з надлишком компенсують використання однієї тонни нафти. Нескладні розрахунки підказали єдине правильне рішення – і держава серйозно взялася за переробку відходів.

(7) Нині у Швеції пріоритетом є не знищення сміття, а повторне використання його. Місцеві домогосподарства окремо збирають газети, пластик, метал, скло, електричні прилади, лампочки, батарейки. Також у спеціальні мішки складають залишки їжі. Важливо, що в цій країні населення сумлінно сортує відходи. Уряд лише проводить інформаційні кампанії, спрямовані на популяризацію ідеї роздільного збирання непотребу.

(8) Далі відсортоване сміття переробляють по-різному: газети перетворюють на паперову масу, пляшки використовують повторно або переплавляють на нові елементи, пластикові контейнери стають пластичною сировиною, залишки їжі компостують, щоб отримати з них добриво чи біогаз. Саме ним потім заправляють громадський транспорт. Крім того, відходи – відносно дешеве паливо, а місцеві науковці винайшли ефективну й прибуткову технологію перетворення побутового сміття на електроенергію. Ця держава навіть імпортує понад 700 тисяч тонн непотребу з інших країн. Утилізація твердих залишків забезпечує 20 % тепла в тутешніх будинках. Сьогодні так опалюють майже 900 тисяч домогосподарств.

(9) У Швеції функціонують 30 електростанцій, що спалюють 5,5 млн тонн відходів за рік. Попіл становить 15 % від початкової маси, його сортують і відправляють на переробку. Залишки просівають, щоб вилучити гравій, який використовують у дорожньому будівництві. Наприкінці лише 1 % непотребу поповнює звалища. Дим від сміттєспалювальних заводів містить 99,9 % нетоксичного двоокису вуглецю й води, однак і його в цій країні очищують. Шлак, отриманий під час цього процесу, використовують для заповнення покинутих шахт.

(10) Одного разу шведи захотіли зробити свою країну енергетично незалежною, а в результаті досягли не лише цього, а й екологічної безпеки, підвищили рівень чистоти довкілля.

За М. Мордовцевим

Яку максимальну кількість ємностей мав би використовувати українець у себе вдома, зважаючи на практику шведів, описану в тексті Б?


А.
чотири
Б.
шість
В.
вісім
Г.
десять
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №30 з 58

Читання й аналіз тексту

Проаналізуйте текст (цифри в дужках позначають номери абзаців)
і виконайте завдання до нього

Текст А

Відходи

(1) Використання сміття як вторинної сировини в розвинених країнах уже давно стало нормою. Там практично всі відходи є цінним ресурсом, а кількість непотребу на звалищах і переробних заводах мінімальна. Наприклад, багато європейських організацій веде документацію на аркушах, виготовлених з макулатури. Якість їх дещо гірша та й вартість поки що вища, ніж звичайних, однак так можна зберегти чимало деревини. Якщо ж з’явиться тенденція до зростання попиту на цю продукцію, то такий папір стане дешевшим.

(2) Як свідчить практика європейських країн, єдиний раціональний шлях подолання проблем, пов’язаних з накопиченням відходів, – розподіл і подальше використання їх. Обов’язковою умовою ефективної переробки сміття є його сортування, що підвищує продуктивність застосування вторинної сировини: за роздільного збирання непотребу із загальної кількості його можна вилучити до 70–80 % корисних ресурсів, а без нього – лише близько 15 %.

(3) Найбільш ефективним є сортування сміття за місцем утворення його, тобто для побутових відходів це розподіл їх власне населенням. На жаль, поки що більшість громадян в Україні до цього не готова, адже вдома потрібно мати кілька ємностей для різних категорій потенційної вторинної сировини, а обивателям простіше все викидати в одне відро чи бак, аніж скласти окремо скляні пляшки чи макулатуру.

(4) Та й влада не поспішає вирішувати цю проблему. Чиновники пояснюють свою незацікавленість низькою екологічною свідомістю людей і небажанням останніх сортувати сміття: мовляв, розподіл відходів не дасть результатів, оскільки більшість жителів усе одно не робитиме цього. Прикриваючись такою відмовкою, можновладці не вживають заходів щодо усвідомлення громадянами складної ситуації з довкіллям. Хоча загальнонаціональна інформаційна кампанія, а також різноманітні способи заохочення населення й організацій, що сортують непотріб, без сумніву, мали б позитивні наслідки.

(5) Цілком зрозуміло, що для того, хто бере на себе ініціативу запровадження роздільного збирання відходів, крім екологічного складника, важливою, а часто й першочерговою є економічна вигода. Головною ж перешкодою є досить низькі закупівельні ціни на вторинну сировину. Тому й на цьому етапі необхідна допомога держави.

За матеріалами інтернет-джерел

Текст Б

(6) Справді успішними щодо переробки відходів можна вважати шведів. Усе почалося ще в 1970-ті роки. Тоді країна із суворим кліматом цілком залежала від імпорту природного газу, тому було вирішено змінити енергетичну ситуацію. Учені й політики з’ясували, що кожен мешканець «виробляє» близько півтора кілограма сміття за день, а чотири тонни побутового непотребу з надлишком компенсують використання однієї тонни нафти. Нескладні розрахунки підказали єдине правильне рішення – і держава серйозно взялася за переробку відходів.

(7) Нині у Швеції пріоритетом є не знищення сміття, а повторне використання його. Місцеві домогосподарства окремо збирають газети, пластик, метал, скло, електричні прилади, лампочки, батарейки. Також у спеціальні мішки складають залишки їжі. Важливо, що в цій країні населення сумлінно сортує відходи. Уряд лише проводить інформаційні кампанії, спрямовані на популяризацію ідеї роздільного збирання непотребу.

(8) Далі відсортоване сміття переробляють по-різному: газети перетворюють на паперову масу, пляшки використовують повторно або переплавляють на нові елементи, пластикові контейнери стають пластичною сировиною, залишки їжі компостують, щоб отримати з них добриво чи біогаз. Саме ним потім заправляють громадський транспорт. Крім того, відходи – відносно дешеве паливо, а місцеві науковці винайшли ефективну й прибуткову технологію перетворення побутового сміття на електроенергію. Ця держава навіть імпортує понад 700 тисяч тонн непотребу з інших країн. Утилізація твердих залишків забезпечує 20 % тепла в тутешніх будинках. Сьогодні так опалюють майже 900 тисяч домогосподарств.

(9) У Швеції функціонують 30 електростанцій, що спалюють 5,5 млн тонн відходів за рік. Попіл становить 15 % від початкової маси, його сортують і відправляють на переробку. Залишки просівають, щоб вилучити гравій, який використовують у дорожньому будівництві. Наприкінці лише 1 % непотребу поповнює звалища. Дим від сміттєспалювальних заводів містить 99,9 % нетоксичного двоокису вуглецю й води, однак і його в цій країні очищують. Шлак, отриманий під час цього процесу, використовують для заповнення покинутих шахт.

(10) Одного разу шведи захотіли зробити свою країну енергетично незалежною, а в результаті досягли не лише цього, а й екологічної безпеки, підвищили рівень чистоти довкілля.

За М. Мордовцевим

Спільними ключовими поняттями для обох текстів є


А.
відходи, сортування сміття, повторне використання
Б.
сміттєзвалище, спалювання, екологічна свідомість
В.
сміттєпереробний завод, енергія, електростанція
Г.
населення, енергетична незалежність, технологія
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №31 з 58

Читання й аналіз тексту

Проаналізуйте текст (цифри в дужках позначають номери абзаців)
і виконайте завдання до нього

Текст А

Відходи

(1) Використання сміття як вторинної сировини в розвинених країнах уже давно стало нормою. Там практично всі відходи є цінним ресурсом, а кількість непотребу на звалищах і переробних заводах мінімальна. Наприклад, багато європейських організацій веде документацію на аркушах, виготовлених з макулатури. Якість їх дещо гірша та й вартість поки що вища, ніж звичайних, однак так можна зберегти чимало деревини. Якщо ж з’явиться тенденція до зростання попиту на цю продукцію, то такий папір стане дешевшим.

(2) Як свідчить практика європейських країн, єдиний раціональний шлях подолання проблем, пов’язаних з накопиченням відходів, – розподіл і подальше використання їх. Обов’язковою умовою ефективної переробки сміття є його сортування, що підвищує продуктивність застосування вторинної сировини: за роздільного збирання непотребу із загальної кількості його можна вилучити до 70–80 % корисних ресурсів, а без нього – лише близько 15 %.

(3) Найбільш ефективним є сортування сміття за місцем утворення його, тобто для побутових відходів це розподіл їх власне населенням. На жаль, поки що більшість громадян в Україні до цього не готова, адже вдома потрібно мати кілька ємностей для різних категорій потенційної вторинної сировини, а обивателям простіше все викидати в одне відро чи бак, аніж скласти окремо скляні пляшки чи макулатуру.

(4) Та й влада не поспішає вирішувати цю проблему. Чиновники пояснюють свою незацікавленість низькою екологічною свідомістю людей і небажанням останніх сортувати сміття: мовляв, розподіл відходів не дасть результатів, оскільки більшість жителів усе одно не робитиме цього. Прикриваючись такою відмовкою, можновладці не вживають заходів щодо усвідомлення громадянами складної ситуації з довкіллям. Хоча загальнонаціональна інформаційна кампанія, а також різноманітні способи заохочення населення й організацій, що сортують непотріб, без сумніву, мали б позитивні наслідки.

(5) Цілком зрозуміло, що для того, хто бере на себе ініціативу запровадження роздільного збирання відходів, крім екологічного складника, важливою, а часто й першочерговою є економічна вигода. Головною ж перешкодою є досить низькі закупівельні ціни на вторинну сировину. Тому й на цьому етапі необхідна допомога держави.

За матеріалами інтернет-джерел

Текст Б

(6) Справді успішними щодо переробки відходів можна вважати шведів. Усе почалося ще в 1970-ті роки. Тоді країна із суворим кліматом цілком залежала від імпорту природного газу, тому було вирішено змінити енергетичну ситуацію. Учені й політики з’ясували, що кожен мешканець «виробляє» близько півтора кілограма сміття за день, а чотири тонни побутового непотребу з надлишком компенсують використання однієї тонни нафти. Нескладні розрахунки підказали єдине правильне рішення – і держава серйозно взялася за переробку відходів.

(7) Нині у Швеції пріоритетом є не знищення сміття, а повторне використання його. Місцеві домогосподарства окремо збирають газети, пластик, метал, скло, електричні прилади, лампочки, батарейки. Також у спеціальні мішки складають залишки їжі. Важливо, що в цій країні населення сумлінно сортує відходи. Уряд лише проводить інформаційні кампанії, спрямовані на популяризацію ідеї роздільного збирання непотребу.

(8) Далі відсортоване сміття переробляють по-різному: газети перетворюють на паперову масу, пляшки використовують повторно або переплавляють на нові елементи, пластикові контейнери стають пластичною сировиною, залишки їжі компостують, щоб отримати з них добриво чи біогаз. Саме ним потім заправляють громадський транспорт. Крім того, відходи – відносно дешеве паливо, а місцеві науковці винайшли ефективну й прибуткову технологію перетворення побутового сміття на електроенергію. Ця держава навіть імпортує понад 700 тисяч тонн непотребу з інших країн. Утилізація твердих залишків забезпечує 20 % тепла в тутешніх будинках. Сьогодні так опалюють майже 900 тисяч домогосподарств.

(9) У Швеції функціонують 30 електростанцій, що спалюють 5,5 млн тонн відходів за рік. Попіл становить 15 % від початкової маси, його сортують і відправляють на переробку. Залишки просівають, щоб вилучити гравій, який використовують у дорожньому будівництві. Наприкінці лише 1 % непотребу поповнює звалища. Дим від сміттєспалювальних заводів містить 99,9 % нетоксичного двоокису вуглецю й води, однак і його в цій країні очищують. Шлак, отриманий під час цього процесу, використовують для заповнення покинутих шахт.

(10) Одного разу шведи захотіли зробити свою країну енергетично незалежною, а в результаті досягли не лише цього, а й екологічної безпеки, підвищили рівень чистоти довкілля.

За М. Мордовцевим

Інформацію з тексту Б автор тексту А міг би використати для обґрунтування всіх позицій, ОКРІМ


А.
Розподіл сміття є обов’язковою умовою подальшої переробки його.
Б.
Питання переробки відходів має стати частиною внутрішньої політики держави.
В.
Подолати проблему накопичення сміття можна лише шляхом безпечного захоронення його.
Г.
У роздільному збиранні відходів важливою, а часто й головною є економічна вигода.
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №32 з 58

Читання й аналіз тексту

Проаналізуйте текст (цифри в дужках позначають номери абзаців)
і виконайте завдання до нього

Текст А

Відходи

(1) Використання сміття як вторинної сировини в розвинених країнах уже давно стало нормою. Там практично всі відходи є цінним ресурсом, а кількість непотребу на звалищах і переробних заводах мінімальна. Наприклад, багато європейських організацій веде документацію на аркушах, виготовлених з макулатури. Якість їх дещо гірша та й вартість поки що вища, ніж звичайних, однак так можна зберегти чимало деревини. Якщо ж з’явиться тенденція до зростання попиту на цю продукцію, то такий папір стане дешевшим.

(2) Як свідчить практика європейських країн, єдиний раціональний шлях подолання проблем, пов’язаних з накопиченням відходів, – розподіл і подальше використання їх. Обов’язковою умовою ефективної переробки сміття є його сортування, що підвищує продуктивність застосування вторинної сировини: за роздільного збирання непотребу із загальної кількості його можна вилучити до 70–80 % корисних ресурсів, а без нього – лише близько 15 %.

(3) Найбільш ефективним є сортування сміття за місцем утворення його, тобто для побутових відходів це розподіл їх власне населенням. На жаль, поки що більшість громадян в Україні до цього не готова, адже вдома потрібно мати кілька ємностей для різних категорій потенційної вторинної сировини, а обивателям простіше все викидати в одне відро чи бак, аніж скласти окремо скляні пляшки чи макулатуру.

(4) Та й влада не поспішає вирішувати цю проблему. Чиновники пояснюють свою незацікавленість низькою екологічною свідомістю людей і небажанням останніх сортувати сміття: мовляв, розподіл відходів не дасть результатів, оскільки більшість жителів усе одно не робитиме цього. Прикриваючись такою відмовкою, можновладці не вживають заходів щодо усвідомлення громадянами складної ситуації з довкіллям. Хоча загальнонаціональна інформаційна кампанія, а також різноманітні способи заохочення населення й організацій, що сортують непотріб, без сумніву, мали б позитивні наслідки.

(5) Цілком зрозуміло, що для того, хто бере на себе ініціативу запровадження роздільного збирання відходів, крім екологічного складника, важливою, а часто й першочерговою є економічна вигода. Головною ж перешкодою є досить низькі закупівельні ціни на вторинну сировину. Тому й на цьому етапі необхідна допомога держави.

За матеріалами інтернет-джерел

Текст Б

(6) Справді успішними щодо переробки відходів можна вважати шведів. Усе почалося ще в 1970-ті роки. Тоді країна із суворим кліматом цілком залежала від імпорту природного газу, тому було вирішено змінити енергетичну ситуацію. Учені й політики з’ясували, що кожен мешканець «виробляє» близько півтора кілограма сміття за день, а чотири тонни побутового непотребу з надлишком компенсують використання однієї тонни нафти. Нескладні розрахунки підказали єдине правильне рішення – і держава серйозно взялася за переробку відходів.

(7) Нині у Швеції пріоритетом є не знищення сміття, а повторне використання його. Місцеві домогосподарства окремо збирають газети, пластик, метал, скло, електричні прилади, лампочки, батарейки. Також у спеціальні мішки складають залишки їжі. Важливо, що в цій країні населення сумлінно сортує відходи. Уряд лише проводить інформаційні кампанії, спрямовані на популяризацію ідеї роздільного збирання непотребу.

(8) Далі відсортоване сміття переробляють по-різному: газети перетворюють на паперову масу, пляшки використовують повторно або переплавляють на нові елементи, пластикові контейнери стають пластичною сировиною, залишки їжі компостують, щоб отримати з них добриво чи біогаз. Саме ним потім заправляють громадський транспорт. Крім того, відходи – відносно дешеве паливо, а місцеві науковці винайшли ефективну й прибуткову технологію перетворення побутового сміття на електроенергію. Ця держава навіть імпортує понад 700 тисяч тонн непотребу з інших країн. Утилізація твердих залишків забезпечує 20 % тепла в тутешніх будинках. Сьогодні так опалюють майже 900 тисяч домогосподарств.

(9) У Швеції функціонують 30 електростанцій, що спалюють 5,5 млн тонн відходів за рік. Попіл становить 15 % від початкової маси, його сортують і відправляють на переробку. Залишки просівають, щоб вилучити гравій, який використовують у дорожньому будівництві. Наприкінці лише 1 % непотребу поповнює звалища. Дим від сміттєспалювальних заводів містить 99,9 % нетоксичного двоокису вуглецю й води, однак і його в цій країні очищують. Шлак, отриманий під час цього процесу, використовують для заповнення покинутих шахт.

(10) Одного разу шведи захотіли зробити свою країну енергетично незалежною, а в результаті досягли не лише цього, а й екологічної безпеки, підвищили рівень чистоти довкілля.

За М. Мордовцевим

Найбільш важливою темою, яку розвивають автори обох текстів, є


А.
Цілеспрямована політика влади та свідома участь населення в сортуванні сміття.
Б.
Необхідність визначення видів побутового сміття та інформування про це населення.
В.
Сортування відходів населенням залежить лише від ініціативи влади.
Г.
Допомога держави в регулюванні цінової політики на вторинну сировину.
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №33 з 58

Читання й аналіз тексту

Проаналізуйте текст (цифри в дужках позначають номери абзаців)
і виконайте завдання до нього

Текст А

Відходи

(1) Використання сміття як вторинної сировини в розвинених країнах уже давно стало нормою. Там практично всі відходи є цінним ресурсом, а кількість непотребу на звалищах і переробних заводах мінімальна. Наприклад, багато європейських організацій веде документацію на аркушах, виготовлених з макулатури. Якість їх дещо гірша та й вартість поки що вища, ніж звичайних, однак так можна зберегти чимало деревини. Якщо ж з’явиться тенденція до зростання попиту на цю продукцію, то такий папір стане дешевшим.

(2) Як свідчить практика європейських країн, єдиний раціональний шлях подолання проблем, пов’язаних з накопиченням відходів, – розподіл і подальше використання їх. Обов’язковою умовою ефективної переробки сміття є його сортування, що підвищує продуктивність застосування вторинної сировини: за роздільного збирання непотребу із загальної кількості його можна вилучити до 70–80 % корисних ресурсів, а без нього – лише близько 15 %.

(3) Найбільш ефективним є сортування сміття за місцем утворення його, тобто для побутових відходів це розподіл їх власне населенням. На жаль, поки що більшість громадян в Україні до цього не готова, адже вдома потрібно мати кілька ємностей для різних категорій потенційної вторинної сировини, а обивателям простіше все викидати в одне відро чи бак, аніж скласти окремо скляні пляшки чи макулатуру.

(4) Та й влада не поспішає вирішувати цю проблему. Чиновники пояснюють свою незацікавленість низькою екологічною свідомістю людей і небажанням останніх сортувати сміття: мовляв, розподіл відходів не дасть результатів, оскільки більшість жителів усе одно не робитиме цього. Прикриваючись такою відмовкою, можновладці не вживають заходів щодо усвідомлення громадянами складної ситуації з довкіллям. Хоча загальнонаціональна інформаційна кампанія, а також різноманітні способи заохочення населення й організацій, що сортують непотріб, без сумніву, мали б позитивні наслідки.

(5) Цілком зрозуміло, що для того, хто бере на себе ініціативу запровадження роздільного збирання відходів, крім екологічного складника, важливою, а часто й першочерговою є економічна вигода. Головною ж перешкодою є досить низькі закупівельні ціни на вторинну сировину. Тому й на цьому етапі необхідна допомога держави.

За матеріалами інтернет-джерел

Текст Б

(6) Справді успішними щодо переробки відходів можна вважати шведів. Усе почалося ще в 1970-ті роки. Тоді країна із суворим кліматом цілком залежала від імпорту природного газу, тому було вирішено змінити енергетичну ситуацію. Учені й політики з’ясували, що кожен мешканець «виробляє» близько півтора кілограма сміття за день, а чотири тонни побутового непотребу з надлишком компенсують використання однієї тонни нафти. Нескладні розрахунки підказали єдине правильне рішення – і держава серйозно взялася за переробку відходів.

(7) Нині у Швеції пріоритетом є не знищення сміття, а повторне використання його. Місцеві домогосподарства окремо збирають газети, пластик, метал, скло, електричні прилади, лампочки, батарейки. Також у спеціальні мішки складають залишки їжі. Важливо, що в цій країні населення сумлінно сортує відходи. Уряд лише проводить інформаційні кампанії, спрямовані на популяризацію ідеї роздільного збирання непотребу.

(8) Далі відсортоване сміття переробляють по-різному: газети перетворюють на паперову масу, пляшки використовують повторно або переплавляють на нові елементи, пластикові контейнери стають пластичною сировиною, залишки їжі компостують, щоб отримати з них добриво чи біогаз. Саме ним потім заправляють громадський транспорт. Крім того, відходи – відносно дешеве паливо, а місцеві науковці винайшли ефективну й прибуткову технологію перетворення побутового сміття на електроенергію. Ця держава навіть імпортує понад 700 тисяч тонн непотребу з інших країн. Утилізація твердих залишків забезпечує 20 % тепла в тутешніх будинках. Сьогодні так опалюють майже 900 тисяч домогосподарств.

(9) У Швеції функціонують 30 електростанцій, що спалюють 5,5 млн тонн відходів за рік. Попіл становить 15 % від початкової маси, його сортують і відправляють на переробку. Залишки просівають, щоб вилучити гравій, який використовують у дорожньому будівництві. Наприкінці лише 1 % непотребу поповнює звалища. Дим від сміттєспалювальних заводів містить 99,9 % нетоксичного двоокису вуглецю й води, однак і його в цій країні очищують. Шлак, отриманий під час цього процесу, використовують для заповнення покинутих шахт.

(10) Одного разу шведи захотіли зробити свою країну енергетично незалежною, а в результаті досягли не лише цього, а й екологічної безпеки, підвищили рівень чистоти довкілля.

За М. Мордовцевим

Автори обох текстів, імовірно, НЕ ПОГОДИЛИСЯ б із твердженням


А.
Доречно підвищувати екологічну свідомість населення.
Б.
Необхідно проводити загальнонаціональні інформаційні кампанії.
В.
Варто стимулювати сортування та переробку вторинної сировини.
Г.
Потрібно поважати небажання людей сортувати побутові відходи.
АБВГ

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №34 з 58

Частина 2

Українська література

В уривку

Да яворинка упала, да когось вона вбила,
Да убила вона вдовиного сина.
Да лежить син неділю, да лежить син другую,
Да й на третю неділю вилетіли три зозулі:
Да й що одна біленька – то моя миленька,
Да й що друга біліша – то сестра рідніша,
Да й що третя сивенька – то моя ненька

є образи, наявні також у творі


А.
«Засвіт встали козаченьки»
Б.
«Дума про Марусю Богуславку»
В.
«Ой Морозе, Морозенку»
Г.
«Ой летіла стріла»
Д.
«Віють вітри, віють буйні»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №35 з 58

О, якби в дурні мені не пошитись,
Щоб без свободи не міг я лишитись, –

переймається ліричний герой твору


А.
Василя Стуса
Б.
Григорія Сковороди
В.
Івана Котляревського
Г.
Тараса Шевченка
Д.
Івана Франка
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №36 з 58

Історія кохання безіменного вояка й словацької дівчини Терези – тема твору


А.
«Тигролови»
Б.
«Модри Камень»
В.
«Я (Романтика)»
Г.
«Три зозулі з поклоном»
Д.
«Valse mеRlancolique»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №37 з 58

«Обурений Яків де Бальмен малює карикатуру. На передньому плані величезна афіша з написом “Соте й останнє підкорення Кавказу”, а нижче дрібнішими літерами: “Великий спектакль перед походом генералів”», – сказано про художника, якому присвячено твір


А.
Пантелеймона Куліша
Б.
Івана Нечуя-Левицького
В.
Ольги Кобилянської
Г.
Тараса Шевченка
Д.
Лесі Українки
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №38 з 58

Думою тугу розвіюю, / щоб був я завжди такий, /
яким мене мати вродила / і благословила в світи, –

благає Господа ліричний герой поезії


А.
Василя Голобородька
Б.
Дмитра Павличка
В.
Василя Стуса
Г.
Андрія Малишка
Д.
Василя Симоненка
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №39 з 58

«Та й бриклива ж ти, Мотре, хоч я тебе колись любив за той перець. Вже дуже наперчила!» – докоряє дружині персонаж твору


А.
Івана Котляревського
Б.
Пантелеймона Куліша
В.
Івана Нечуя-Левицького
Г.
Панаса Мирного
Д.
Івана Карпенка-Карого
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №40 з 58

Вислів «Воли в ярмі, та й ті ревуть, а то щоб душа християнська всяку догану, всяку кривду терпіла й не озвалась!» суголосний з назвою


А.
пригодницького роману
Б.
історичного роману
В.
урбаністичного роману
Г.
роману у віршах
Д.
соціально-психологічного роману
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №41 з 58

У формі спогадів написано обидва твори в рядку


А.
«Майстер корабля» і «Місто»
Б.
«Тигролови» і «Зачарована Десна»
В.
«Модри Камень» і «Тигролови»
Г.
«Місто» і «Модри Камень»
Д.
«Майстер корабля» і «Зачарована Десна»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №42 з 58

На малюнку зображено епізод твору


А.
«Тигролови»
Б.
«Камінний хрест»
В.
«Модри Камень»
Г.
«Кавказ»
Д.
«Захар Беркут»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №43 з 58

Не захотів «вертатись на сталінську “родіну” тому, що підлість, цинізм і жорстокість більшовиків не знає меж» автор твору, де персонажами є


А.
доктор Тагабат і комунар Андрюша
Б.
Григорій Многогрішний і Наталка Сірко
В.
Степан Радченко й Зоська
Г.
Софія Дорошенко й Марта
Д.
Мокій Мазайло й Уля Розсоха
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №44 з 58

«Гуцульщина вимальовується перед нами такою, якою її бачили самі гуцули, які глибоко вірили, ніби природа одухотворена, жива, дійова, вся заселена злими чи добрими духами», – сказано про твір


А.
Лесі Українки
Б.
Івана Нечуя-Левицького
В.
Михайла Коцюбинського
Г.
Василя Стефаника
Д.
Юрія Яновського
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №45 з 58

Маніфестом українського модернізму літературознавці називають твір


А.
«De libertate»
Б.
«Зачарована Десна»
В.
«Заповіт»
Г.
«Valse mеlancolique»
Д.
«Ти знаєш, що ти – людина?»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №46 з 58

Сільську ідилію «теплих днів збирання винограду» зобразив автор рядків


А.
«Ви знаєте, як сплять старі гаї?– / Вони все бачать крізь тумани»
Б.
«Її він стрів. На мулах нешвидких / Вона верталась із ясного саду»
В.
«І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала»
Г.
«Він вилазив на грушу, / і рвав у пазуху гнилиці»
Д.
«Чому ж стоїш без руху ти, / Коли ввесь світ співає?»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №47 з 58

Мрія про «загірну комуну» перетворюється на «дорогу в нікуди», коли персонаж переступає через людяність у творі


А.
Миколи Куліша
Б.
Івана Багряного
В.
Миколи Хвильового
Г.
Олександра Довженка
Д.
Юрія Яновського
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №48 з 58

Характерні ознаки постмодернізму відчутні в рядках


А.
«Мріють крилами з туману лебеді рожеві, / Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві»
Б.
«Дівчино! Як небо її голубе, / люби її кожну хвилину. / Коханий любить не захоче тебе, / коли ти не любиш Вкраїну»
В.
«І уже в душі моїй / В сяйві мрій / В’ються хмелем арабески, / Миготять камеї, фрески, / Гомонять-бринять пісні / Голосні / І сплітаються в гротески»
Г.
«Це місто – макдональд. / В його берегах / зливаються кетчупу ріки, / що їх найзухваліший, рідкісний птах / не зможе здолати довіку»
Д.
«Ніч у сніговій завії / крутиться довкола стріх. / У долоні у Марії / місяць – золотий горіх»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №49 з 58

Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього

Килинам простіше. Хоч всяке бува,

Хоч часом тужливо й зрадливо –

Вони молодички чіпкі, як трава,

Й здаються щасливі. Можливо.

Бо що головне? В полі – бульба, в печі –

Наваристий борщ вічносущий,

Та щоб чоловік уночі на плечі,

Путящий та в міру питущий.

Щоб діти слухняні й свекруха незла,

До свята – пиріг та обнова,

І щоб у хліві неодмінно була

Породиста дійна корова.

Килинам простіше… Цей світ – для килин,

У ньому й порядок килинський.

А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин

Явилась ти в ліс цей волинський?

Жіночі образи у вірші є алюзією на твір


А.
Лесі Українки
Б.
Івана Нечуя-Левицького
В.
Григора Тютюнника
Г.
Михайла Коцюбинського
Д.
Ольги Кобилянської
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №50 з 58

Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього

Килинам простіше. Хоч всяке бува,

Хоч часом тужливо й зрадливо –

Вони молодички чіпкі, як трава,

Й здаються щасливі. Можливо.

Бо що головне? В полі – бульба, в печі –

Наваристий борщ вічносущий,

Та щоб чоловік уночі на плечі,

Путящий та в міру питущий.

Щоб діти слухняні й свекруха незла,

До свята – пиріг та обнова,

І щоб у хліві неодмінно була

Породиста дійна корова.

Килинам простіше… Цей світ – для килин,

У ньому й порядок килинський.

А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин

Явилась ти в ліс цей волинський?

У рядках «Килинам простіше… Цей світ – для килин, / У ньому й порядок килинський…» провідним художнім засобом є


А.
оксиморон
Б.
персоніфікація
В.
порівняння
Г.
паралелізм
Д.
тавтологія
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №51 з 58

Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього

Килинам простіше. Хоч всяке бува,

Хоч часом тужливо й зрадливо –

Вони молодички чіпкі, як трава,

Й здаються щасливі. Можливо.

Бо що головне? В полі – бульба, в печі –

Наваристий борщ вічносущий,

Та щоб чоловік уночі на плечі,

Путящий та в міру питущий.

Щоб діти слухняні й свекруха незла,

До свята – пиріг та обнова,

І щоб у хліві неодмінно була

Породиста дійна корова.

Килинам простіше… Цей світ – для килин,

У ньому й порядок килинський.

А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин

Явилась ти в ліс цей волинський?

У вірші протиставлено


А.
духовне та приземлене, буденне
Б.
ефектне та потворне, низьке
В.
корисливе та звичайне, наївне
Г.
хаотичне та чітко впорядковане
Д.
убоге, бідне та заможне
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №52 з 58

Ідею твору виражено в рядках


А.
«Килинам простіше… Цей світ – для килин, / У ньому й порядок килинський»
Б.
«Звідки, Мавко, з яких праглибин / Явилась ти в ліс цей волинський?»
В.
«Вони молодички чіпкі, як трава, / Й здаються щасливі. Можливо»
Г.
«Та щоб чоловік уночі на плечі, / Путящий та в міру питущий»
Д.
«І щоб у хліві неодмінно була / Породиста дійна корова»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №53 з 58

Порушену в поезії проблему можна передати рядками


А.
«Нерівня душ – це гірше, ніж майна»
Б.
«Страшні слова, коли вони мовчать»
В.
«Я на вбогім сумнім перелозі / Буду сіять барвисті квітки»
Г.
«Два кольори мої, два кольори: / Червоне – то любов, а чорне – то журба»
Д.
«Лови летючу мить життя! / Чаруйсь, хмелій, впивайся»
АБВГД

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

Завдання №54 з 58

З’ясуйте, кому з авторів належить уривок твору.


Автор
1.
Олесь Гончар
2.
Юрій Яновський
3.
Микола Куліш
4.
Остап Вишня
Уривок із твору
А.
«Ви були коли-небудь на річці на Осколі, що тече Харківщиною нашою аж у річку Північний Донець? Не були? Побувайте!»
Б.
«Побачу ото неправильно писану афішу або вивіску – і досади тобі на цілий день. А які жахливі афіші трапляються, як перекручують українську мову»
В.
«Ти – як жива. Бо далекі Рудні гори скрізь ідуть за мною, ближчають із кожним днем, щодалі ширше розгортаючись у своїй трагічній чарівності»
Г.
«Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим»
Д.
«То-Ма-Кі – це звуть так мене – Товариш Майстер Кіно – найвище звання для кінематографіста»
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №55 з 58

Поєднайте епізоди того самого твору.


Епізод твору
1.
дочка боярина закохується в сільського хлопця
2.
мольфар розганяє грозові хмари з градом
3.
чоловік стає членом земської управи
4.
селянин отримав у спадок шмат неродючого горба
Епізод твору
А.
молодик рятує дівчину від розлюченої ведмедиці
Б.
парубок закохується в «польову царівну»
В.
чоловік одчайдушно танцює на подвір’ї польку
Г.
хлопчик і дівчинка з ворожих родів пасуть вівці
Д.
батько з сином приїжджають на хутір заможного козака
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №56 з 58

Визначте, який мистецький напрям (стиль) притаманний літературному твору


Мистецький напрям
1.
романтизм
2.
реалізм
3.
експресіонізм
4.
бароко
Назва твору
А.
«Intermezzo»
Б.
«Камінний хрест»
В.
«De libertate»
Г.
«Мартин Боруля»
Д.
«Чорна рада»
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №57 з 58

Увідповідніть ім’я письменника з висловлюванням про його твір.


Ім’я письменника
1.
Валер’ян Підмогильний
2.
Олександр Довженко
3.
Григір Тютюнник
4.
Микола Хвильовий
Висловлювання
А.
«”Любові всевишній присвячується” – недарма такий епіграф дає автор. У творі любов оточено якимсь неземним ореолом, далеким од звичного, побутового розуміння; передаючи цю любов, митець показує: як у житті, так і в розлуці Марфа й Михайло ”отак одне одного” чули»
Б.
«Назва твору віддзеркалює загальну авторську настанову на виділення гіпертрофованого ”я” центрального персонажа. Сюжетний складник відходить на другий план, натомість увагу зосереджено на змалюванні розколотої особистости людини»
В.
«…Через трагічні обставини “помістив” у цей страхітливий ешелон смерті – спецешелон ОГПУ–НКВД – себе, свою долю, вивищуючи її до образу-символу непокірної і гордої, волелюбної і сплюндрованої України»
Г.
«Про те, як прагнула селянська молодь сама ”вийти в люди”, здобуваючи колись недосяжну науку, і водночас як розуміла свою місію у відвоюванні зрусифікованого царизмом міста, усуненні антагонізму між містом і селом, розповів письменник у своєму найвидатнішому творі…»
Д.
«З вершини власної людської зрілости головний герой прагне усвідомити свою природу, перші враження від пізнання світу, нелегку долю придеснянських хліборобів, закоханих у працю; національні звичаї, їхні первісні джерела»
АБВГД
1
2
3
4

Завдання на встановлення відповідності (логічні пари)

Завдання №58 з 58

Частина 3

Власне висловлення

Прочитайте наведений текст.

У життєвих ситуаціях, коли людина змушена приймати доленосні для себе рішення, їй радять: «Ти лише повір у себе – і з усім упораєшся!» Найчастіше, підбадьорена добрими словами, вона сміливо кидається в життєвий вир, навіть не усвідомлюючи, що переоцінила свої можливості або ж недооцінила обставини.

Викладіть Ваш погляд на проблему:

Що краще в житті: вірити у власні сили й ризикувати чи поводитися обачно й не намагатися стрибати вище голови?

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть на проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.



Завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю

Вибрати іншу сесію
Fatline